بهینه سازی محتوا چه معناای دارد؟

 

بهینه سازی محتوا به معنای توسعه وب سایت گام به گام با قوانین موتورهای جستجو می‏باشد. مهمترین موتور جستجو گوگل است که در دهه ۱۹۹۰ کار خود را آغاز کرد. گوگل وظیفه انتخاب وب سایت‎ها‏ را بر عهده گرفت و سایت‎ها‏ را گزینش می‏کرد. به این معنا که کاربران برای دستیابی به اطلاعات مورد نیاز خود، نیازمند یک موتور جستجو بودند تا سایت‎ها‏ را برای آن‎ها‏ دسته بندی کنند و بهترین و نزدیک ترین سایت به کلمات جستجو را در اختیار آنها قرار دهد.

 

زمانی که گوگل کار خود را آغاز کرد، وب سایت‎ها‏ به گستردگی امروز نبودند. بنابراین دسته بندی و انتخاب بهترین سایت، کار سختی نبود. به همین دلیل معیارهایی که این موتور برای رتبه بندی سایت‎ها‏ در نظر گرفته بود، ساده و پیش پا افتاده بوده و هر سایتی می‏توانست جایگاه مطلوبی پیدا کند و به سهولت رقبا را کنار بزند. این وضعیت در حال حاضر پیچیده تر شده و به نظر می‏رسد در آینده نیز سخت تر از حال حاضر شود. چرا که کاربران اینترنتی روز به روز بیشتر می‏شوند و از این رو صاحبان مشاغل و کسب و کار به منظور سود بیشتر، از وب سایت‎ها‏ استفاده می‏کنند تا بتوانند مصرف کنندگان را برای خرید به سمت شرکت خود ترغیب نمایند. این امر به نوبه خود موجب افزایش تعداد وب سایت‎ها‏ شده است.

با توجه به آنچه گفته شد، وجود حجم وسیعی از وب سایت‎ها‏ در یک زمینه خاص، امکان رتبه بندی آنها را نیز سخت تر می‏کند. بنابراین، موتورهای جستجو از معیارهای پیچیده تری برای رتبه بندی سایت‎ها‏ استفاده می‏کنند. این معیارها نامشخص بوده و با تجربه و به مرور زمان مشخص می شوند. به عملکرد وب سایت ها برای ارتقا رتبه سایت، که متناسب با این معیارها پیش می رود، بهینه سازی گفته می شود.

چه سایت‏هایی به بهینه سازی نیاز دارند؟

تمامی وب سایت‏های که در تلاشند تا در دنیای تجارت و مبادلات بازرگانی فعالیت داشته باشند، باید صفحات خود را بهینه سازی نمایند که هدف نهایی آنها، جلب کاربران اینترنتی می‎باشد. مطالعات نشان داده است که بخش زیادی از کاربران اینترنتی وب سایت‏ها را در موتورهای جستجوی پیدا کرده اند. در صورتی که یک شرکت سعی دارد تا وب سایت راه اندازی کند و یا سایت قدیمی خود را بروزرسانی نماید، باید درصدد کسب رتبه بالا در مورتورهای جستجو باشد. بدین منظور تلاش برای بهینه سازی وب سایت ضرورت پیدا می‎کند.

اصول بهینه سازی محتوا

بهینه سازی وب سایت براساس اصول و تکنیک‎ها‎ی خاصی انجام می‎شود.‎ ‎هیچ موتور جستجویی این اصول را بیان نمی کند چرا که ممکن است برخی افراد سودجو سوء استفاده کرده و با بکاربردن روش‎ها‎ی غیراخلاقی، موتورهای جستجو را گمراه کنند. شاید در برخی از صفحات دیده باشید که موضوع مورد نظر شما در یک صفحه سایت بصورت کلمات کلیدی منتشر شده است که هیچ پیام خاصی را منتقل نمی کند و پاسخگوی نیاز شما نیست. در این صفحات، مدیران جهت گمراه کردن موتور جستجو تنها از کلمات کلیدی استفاده کرده اند که شاید بتوانند در مدت کوتاهی در صفحات اول نتایج جستجو ظاهر شوند اما پس از مدتی صفحه شناسایی و از دید کاربران پنهان می‎مانند. اصولی که توسط کارشناسان برای بهینه سازی محتوا عنوان می‎شود، با تجربه و گذشت زمان بدست آمده که عبارتند از:

  • قرار دادن عنوان در تگ H1
  • انتخاب مناسب تیتر سایت (Title)
  • آنالیز سایت بطور متناوب و دوره ای
  • انتخاب یک آدرس URL کوتاه و گویا
  • تولید محتوا با میزان ۵۰۰ تا ۱۵۰۰ واژه
  • انتخاب کلمات مناسب و شروع محتوا با آنها
  • استفاده از مولتی مدیاها تنها در صورت نیاز
  • استفاده از واژه‎ها‎ی توصیف کننده در عنوان
  • استفاده از تگ Description و‎ ‎Keywords
  • استفاده از کلمات کلیدی در بین ۱۰۰ واژه ابتدایی محتوا
  • استفاده از کمپین‎ها‎ در شبکه‎ها‎ی اجتماعی و راه اندازی وبلاگ
  • لینک دادن واژه‎ها‎ی کلیدی در صفحه داخلی سایت و یا به سایت